بهزاد رنجبر: در حالی که وزارت نفت خود را برای ارائه دومین فهرست شرکت‌های قابل واگذاری آماده می‌کند خبر می‌رسد، سهامداران خصوصی شرکت پتروشیمی فناوران مانع از عرضه سهام این شرکت در بورس شده‌اند.

شرکت پتروشیمی فناوران اولین شرکتی است که باید سهامش بر مبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس عرضه شود. قرار بود سهام این شرکت ظرف روزهای گذشته در بورس واگذار شود اما بنا به دلایل نامعلومی عرضه سهام این شرکت به تعویق افتاد.

علی کاردر، رئیس ستاد اصل 44 در شرکت ملی نفت درباره دلایل تعویق در عرضه سهام شرکت پتروشیمی فناوران گفت: مخالفت سهامداران خصوصی شرکت پتروشیمی فناوران برای عرضه سهام این شرکت در بورس دلیل تعویق در عرضه سهام آن است.

وی افزود: سهامداران خصوصی این شرکت حاضر به واگذاری سهام خود نیستند به همین دلیل قرار شد تا سازمان خصوصی‌سازی و بورس در نشستی مشترک با سهامداران خصوصی پتروشیمی فناوران، این شرکت‌ها را متقاعد به عرضه سهام کنند.

وی افزود: هنوز خبری در مورد اینکه آیا توافقی در این زمینه حاصل شده یا نه وجود ندارد.

آخرین اخبار دریافتی حاکی است: سهامداران خصوصی این شرکت حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند به این ترتیب بار دیگر روند واگذاری شرکت‌های نفتی با تاخیر دیگری مواجه شده است.

پیش از این مقاومت‌های زیادی در ارایه اولین فهرست وزارت نفت که شامل 21 شرکت بود وجود داشت همین موضوع و تعلل وزارت نفت در ارایه فهرست شرکت‌های قابل واگذاری باعث شده بود تا انتقادات زیادی متوجه این وزارتخانه شود و حتی مسئولان بورس و سازمان خصوصی‌سازی بارها از وزارت نفت به عنوان کم‌کارترین وزارتخانه در اجرای سیاست‌های اصل 44 یاد کردند.

سرمایه‌گذاران خارجی

علی کاردار همچنین درباره تمایل سرمایه‌گذاری خارجی برای خرید سهام شرکت‌های نفتی گفت: تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام نفتی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: هیچ منعی برای فروش  سهام نفتی به  خارجی‌ها وجود ندارد این سهامداران براساس قانون می‌توانند تا 40 درصد از سهام بازار را خریداری کنند.

اخبار متفاوت

از سوی دیگر غلامحسین نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌، در گفتگو با ایسنا، خبر متفاوتی را نقل کرد و گفت: اگرچه  زمان واگذاری پتروشیمی فن آوران 10 روز به تعویق افتاد، ولی این تأخیر برای این است که واگذاری این شرکت به کیفیت بهتری انجام شود و در این زمینه احتمالاً این شرکت تا 26 آبان واگذار خواهد شد.

فهرست جدید در راه است

رئیس ستاد اصل 44 در شرکت ملی نفت   از ارایه فهرست جدیدی از شرکت‌های قابل واگذاری خبر داد.

وی افزود: فهرست جدیدی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که قرار است سهامشان بر مبنای سیاست‌های اصل 44 واگذار شود تهیه شده و به دفتر سرپرست وزارت نفت ارسال شده است.

وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های فهرست دوم بیش از 10 شرکت است، گفت: سرپرست وزارت نفت باید پس از بررسی این فهرست نظرنهایی خود را درباره این شرکت‌ها بیان کند البته این موضوع به بعد از دریافت رأی اعتماد از مجلس صورت خواهد گرفت.

کاردار پیش‌بینی کرد: در صورت دریافت رأی اعتماد نوذری از مجلس شورای اسلامی این فهرست تا نیمه اول آذر ماه نهایی شود.

کد خبر 36510

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز